Günümüzde
bir çok web sayfası ticari nedenlerle arama motoru sonuçlarında
yükselmek istemekte ve bunun için spam tekniklerini kullanmaktadır. Her sayfanın insan editörler tarafından incelenmesi çok zor olduğundan, bazı güvenilir sayfalar işaretlenir ve ondan alınan link çıkışlarındaki sitelere puanlar verilir.
Google genel politikası 2007-2008 yılına kadar genelde Pagerank
üzerineydi. Webmasterlar olarak yakın geçmişimize baktığımızda, kaliteli
veya kalitesiz linklerin sitelerimizi, arama sonuçlarında nasıl
yükselttiğine pek çok kez şahit olduk. Sitelerimizin kalitesi veya
içeriği pek önemli değildi; bizim için tek önemli konu ne kakadar çok
link ve ne kadar yüksek rank … meselesi idi. Google’ın arama sonuçları
bu yolla defalarca kez suistimal edildi. Tabii kendini geliştiren bir
sistem olan Google, gelen olumsuz geri dönüşler üzerine bazı önlemler
almaya başladı.
Öncelikle artık kişisel, hobi olarak uğraşılan sitelerin kolay kolay Pagerank 5 üstüne çıkması
( özellikle Türkçe backlinkli sitelerde )
mümkün olmuyor. Pagerank değerleri kurumsallamış siteler, devlet
siteleri vb. sitelerde yüksek görünüyor. Bu sayede Google kalitesiz
backlinklerin önünü kesmiş oluyor. Bildiğiniz üzere Pagerank değeri ne kadar yüksek olursa,
backlinkin etkisi o ölçüde katlanıp büyüyor. Bu yolla Google
backlink
olayına az da olsa bir ciddiyet getirdi ve link değişimi ya da link
satın alımı ile elde dilen linklerin önemsiz kalabileceğini
webmasterlara iletti.
Trustrank‘ın
gözlemlenen bir diğer etkisi sitelerin Google gözünde tek tek
değerlenmesi ya da değerini kaybetmesi üzerine oluyor. Bu nasıl oluyor
derseniz, Google botları siteleri gezerken belirli kriterler üzerinden, o
siteleri puanlandırıp kendi içinde bir derece oluşturuyor. Bu
derecelendirme, sitenin yaşı, güncelleme aralıkları, özğünlüğü, yeni
nesil tasarım ve kodlamaya sahip olması, hatasız kodlama ile
oluşturulması
( ayrı bir öneme sahiptir ) sitenin kendi içinde linkleme yapısı
( Google bot istediği her sayfaya rahatlıkla ulaşabilmeli )
, site içindeki anahtar kelime yoğunluğu, sitenin ulaşılabilirliği,
site içindeki kelime yoğunlukları gibi daha sayabileceğimiz pek çok
unsur
Trustrank’ı arttırabilir veya azaltabilir. Her sitenin
Trustrank’ı
farklı oluşacaktır. Bunun için Google gözünde her sitenin de yeri ayrı
oluyor. Yani kısaca pr5 değerine sahip bir site pr6 bir siteden daha
etkili olabilir.
Pagerank
Trustrank ilişkisine, gelince buradaçok açıkça söylemek gerekirse, Pagerank ile
Trustrank doğrudan ilişkilidir. Bunu son zamanlardaki deneyimlerim ile de yaşadım.
Örneğin;
pek çok insan trafından sevilen ve takdir edilen bir sitenin seo hedef
kelimesinde yükselmesi 5-10 link ile olabilirken; aynı alandaki, aynı
Pagerank değerine sahip, aynı ortalama Alexa değerlerine sahip bir başka
sitenin yükselmesi 25-30 link ile olabilmektedir. Buradaki etki
Trustrank’ın
ortaya çıkması ile oluşmuştur. Google eski yapısında seyreden bir
sistem olsaydı eğer, iki sitede değerleri aynı oluğu için aynı tarzda
yükseliş gösterebilcektir.
Sonuç olarak diyebiliriz ki: karşıdan gelen link kadar, linkin geldiği yer de önemlidir.
Trustrank çok iyi bir algoritma mıdır?
Trustrank Google’ın sistemine yenilikler getirmesine karşın, elbette bazı sorunları da beraberine getiriyor. Burada sorun, çok yüksek
Trustrank’a
ulaşan siteler arama sonuçlarında saçmalıklara neden olabiliyor.
Trustrank’ı çok yüksek olan siteler, her sayfaları ile ilgili ya da
ilgisiz sonuçlarda ilk sıraları işgal ediyor. Sonuç olarak, arama motoru
kullanıcısı için bu zaman kaybına neden oluyor.
Örneğin: Türkiye’de webmastersitesi.com’un , Trustrank’ı çok yüksek görünüyor. Google.com.tr’de
“Pizza Siparişi”
araması yaptığımzda dahi sitenin alt sayfası bizi ilk sırada
karşılıyor. Google aramalarında daha mantıklı sıralanması için, semantik
algoritmasını kısa zamanda daha da çok geliştirecektir. Bu sayede
Trustrank’ın olumlu etkileri arama sonuçlarına daha da iyi yansıyacaktır.
Bir sitenin Trustrank’ı nasıl yükselir?
* Site tasarımı,kodlaması,içeriği yeni nesil anlayışlara uygun olmalı. Hem ziyaretçinin hem de botun işini kolaylaştırmalıdır.
* Site adı ile devamlı Google’dan arama geliyorsa, bu
Trustrank’ı çok olumlu etkiler. Bu yüzden markalaşacak bir isim seçilmeli ve o yolda ilerlenilmelidir.
* Sitede ziyaretçini kalış süresi de çok önemlidir. Bu süreyi mümkün olduğunca yükseltmeliyiz.
* Sitenin
içeriktaş linkleri ve özellikle yabancı içeriktaş kaliteli linkleri
sitenin Trustrank’ını çok iyi etkiler. Sitede farklı diller de varsa,
site evrenselleşir ve seo puanlarını kazanır.
* Sadece önemli
dizinlere üye olun. Link kalabalığı sizin için hem zaman kaybı hem de
performans kaybı olacaktır. Bunun için yeni açılan veya iyi bir yapıya
ulaşamamış sitelere, site adresinizi göndermeyin.
* Sitenizde
farklılaşın ki , siteniz diğerlerinin arasından ayrılsın. Ziyaretçiyi
memnun edecek uygulamalar yaparak bu işe çözüm sağlayabilirsiniz.
Ziyaretçilerinizi yeni uygulamalar ile test edin ve en doğru sonuca
ziyaretçiler ile ulaşın. Sonuçta site onlar için var.
* Güncellem
periyodlarınız olsun ve devamlı özgün yeni bilgileri sunun. Google ve
ziyaretçiler tekrarlanan içerikten pek hoşlanmazlar.
Bunlar gibi pek çok rank yükselten unsuru saymak mümkün. Size düşen
görev sadece ziyaretçilerinizin daha da memnun kalabilmesini
sağlayabilmek olacaktır.
Reffect.Org olarak Trustrank Üzerine Tavsiyelerimiz
*Alan adı (
Domain ) Kiralama Süresi:Gelip geçici spam sitelerin alan adlarını
genellikle iki yıldan daha uzun süre kiralamadıkları tespitine dayanan
bir kriterdir. Bizim tavsiyemiz domain sürenizi 6-7 yıldan aşağıya
düşürmemenizdir.
*Site Yaşı: Kaç
yıldır yayında olduğunu takip eder.Örnek olarak 8 aydır yayında olan
siteye nazaran 8 yıldır yayında olan sitelere daha çok avantaj
getirmektedir.
*Siteye
erişebilirlik Oranı: Sitenizin barındırdığı sunucunun kalitesi ile
alakalı bir durumdur. Sitenizi uptime oranı düşük sürekli bağlantı
sorunu çıkaran sunucularda barındırmanızı tavsiye etmiyoruz.
*Güncel ve
Sağlıklı Kodlama: Siteyi güncel standartlara uydurmak ve sürekli kod
hatalarını temizlemeye gayret edin. W3C standartlarına uyun.Arama
motorları örümceklerinin sitenizde gezinmelerini kolaylaştıracak
tedbirler alın. Site içi linkleme , Sitemap vs…
*Ziyaretçi
Sadakati : Bu kriter bir ziyaretçinin bir siteye tekrar tekrar gelmesini
baz almakta ve sıklıkla girilen bir sitenin kaliteli içeriğe sahip
olduğunu varsaymaktadır.
*Backlink Süresi : Kaliteli bir sitede uzun süre duran bir linki çok yeni bir linkten daha değerli saymasına dayanan bir kriter.